2012年8月20日 星期一

做生意

菲菲身邊有好多朋友都係做生意的,大小規模都有,各種行業都有,有時同佢地傾下計都學到唔少做生意上的事。菲菲亦認識好多抱住一腔熱誠打算創一番事業的人,生意做不了幾個月就出問題,不出一兩年時間就要把生意結束了。是運氣嗎?是經驗嗎?還是其他原因導致生意失敗呢?經過幾年的觀察,菲菲找到一點點的頭緒。很多生意失敗都有一個共通點,就是管理不善。

想做生意的人,一係對某一行業認識很深,很有信心自己能做出一番成績,一係識得計數,知道點樣營運可以賺到錢,他們對行內知識不需深入,只要找到懂得運作的人就可以了。但係真正要營運一盤生意真係咁簡單嗎?他們往往都係敗在人事和行政問題上。

識得做生意同埋識得管理一盤生意係有好大分別。管理生意包括D咩?人事、財政管理、運作流程都係需要管理的,生意不是懂得收錢就成功,要懂得管理和運用資源,先至可以保住辛辛苦苦搵返黎的錢。好多人都係比「人事問題」纏繞不休,白白浪費大量人力物力財力同時間去處理,虛耗生意的資源。

要知人善用係好重要,不過世事唔係咁完美,你手上的「人」有幾多料唔係最重要,有幾肯幫你先至係最重要。菲菲見過太多有料但係不願做的人,一係每件事都同你講條件,唔係要錢就係要權。比錢同權力都唔係問題,問題係貪得無厭,要完一次又一次,仲慘過比人勒索,咁盤生意仲可以點行落去?

有D人會自己落手落腳做,確保生意命脈不受別人控制,但係當老細專注在日常運作,每日都勞勞碌碌的話,又點可以客觀地抽身睇返全盤大局?咁樣的生意只係手作仔得個做字,唔會蝕不過冇發圍。咁樣做老細為乜姐?不如打返份工好過啦,起碼唔駛咁大壓力丫。

如果將「做」同「管」分開,做的人就專注做,管的人就專注決策管理,盤生意會平衡D。「做」和「管」係兩個不同範疇的專長,唔好以為搵個行內做得耐的人就會識得管理,好多生意都係敗在呢個謬誤上。管理係一門學問,要懂得客觀,不要背負太多「經驗」的包袱,才會在多變的營商環境找到機會。找行內經驗豐富的人來管,往往被經驗所局限,缺乏新思維,慢慢會變得墨守成規。做管理的人仲要懂得平衡各人在生意上的角色、崗位和權利。總不能讓某些人不斷擴大影響力,導致管唔到佢地,佢地就好似貪官咁令生意走向滅亡。到有事需要決策時,究竟誰有最終決定權,決定了之後由誰去執行,執行時出了問題由誰去解決,都要有一個清楚的定案。如果只係做了決定,如何實際推行係沒有清晰方案的話,咁盤生意又可以點進步?呢D全靠管理層的功架,要令整體配合,步伐一致,先至可以達到理想的效果。

最近有朋友C君召集了一批人夾錢做生意,每個股東都因為夾左錢而意見多多。有好多事都係議而不決,夾左錢成年都未真正開到波搵錢。呢一年就洗左好多錢去籌備呢盤生意,餘下的資金已經去到警界線了,但係開業日子仲在爭拗中。未揾錢已經耗盡彈藥,究竟係咩問題?菲菲觀察所得,係召集人管理能力欠奉,在召集時只係為錢而召集,完全沒有考慮如何管理呢一筆資金,更加沒有考慮如何管理呢一大班小股東。經常由得他們你一言我一語的擴大個人影響力,咁盤生意到底係邊個話事GA?既然係冇人話到事,咁點做呀?就算入面有幾多有料的人都好,都係行唔郁GA。

C君話佢地比左錢,想知公司每件事係點攪。道理上係成立,但係究竟佢地要知幾多、幾時知、知D乜、點處理佢地的意見等等係完全冇 idea 的,咁即係不斷為一 D 沒有辦法達成共識的事去討論,咁有咩意思呢?同埋有冇一個人係負責統籌意見之後作出決定呢?係冇的,咁樣的生意會有咩前景呢?菲菲唔敢講,只係慶幸當時我同老公冇夾錢,不需要為呢D事而煩。

大家做生意之前,真係要知道點管先至好開波。

沒有留言:

張貼留言